maandag, februari 20, 2006

Dynamiek van de conferentie

Het bouwen van de Toren van Babel werd een mislukking. Met deze conferentie proberen we bruggen van Babel te bouwen, waarbij we dezelfde principes gebruiken die tot het falen van die toren hebben geleid. Daarom is het belangrijk om goed te begrijpen hoe dezelfde principes tot constructie en destructie leiden. De principes van het globale brein ('Global Brain') luiden:


  1. Handhaaf overeenstemming: zorg dat iedereen zich aan dezelfde regels houdt.
  2. Genereer verscheidenheid: maak dat iedereen verschillend is, anders doet.
  3. Vorm oordelen: laat iedereen kijken en vergelijken.
  4. Verhandel hulpbronnen: wijs middelen toe aan wat het meeste opbrengt.

Deze regels vormen ook de basis van de conferentie. De key-note sprekers zullen deze regels toelichten, ieder van uit hun eigen perspectief. De workshops volgen ook deze principes, met een vijfde: de harmonische confrontatie. Tijdens de workshops zullen de deelnemers ook weer deze principes tegenkomen.

De dynamiek van een sociaal lerend systeem wordt gevormd door het paradoxale karakter van deze regels, zowel binnen de regels zelf als daartussen. In de volgende matrix heb ik dat weergegeven. Bijvoorbeeld, het handhaven overeenstemming kan je verbinden met overheden en politiek. Maar binnen die overheden en politiek zijn weer dezelfde vier principes van toepassing: politie handhaaft de handhaving, ambtenaren beoordelen de handhaving, rechtbanken vernieuwen de handhaving (in naam lijken dit in eerste instantie handhavers of oordeelvormers, maar kijk eens naar het proces: veel nieuwe wetten en regels volgen uit uitspraken van rechters.), legers verhandelen handhaving. Dit uit zich vervolgens in een handhavingstournooi dat we 'democratie' kunnen noemen, maar ook volkeren, unies en, op het hoogste niveau een vereniging van naties.


Deze matrix is een poging de zelf-referende dynamiek in kaart te brengen. Ongetwijfeld heeft iedereen hier zo zijn eigen mening over.

0 Aanvullingen:

Een reactie posten

<< Home